KEDVES FELVÉTELIT ÍRT NYOLCADIKOSOK,
KEDVES SZÜLŐK! A héten benyújtjuk a továbbtanulási jelentkezési lapokat, lezárul az első szakasza a továbbtanulás folyamatának. Megírtátok a felvételi feladatsorokat. Néhány napja az Oktatási Hivatal is közzé tette az eljárás összesített eredményeit. Az alábbi oszlopdiagram a matematika feladatlapok országos kiértékelésének eredményeit szemléltetik.
A központi felvételi teszt feladata viszonylag
objektíven értékelni és összehasonlíthatóvá tenni a diákok teljesítményét. Ha
nehéz, mindenkinek nehéz! Az írásbeli matematika tesztet 45 perc alatt kell
megírni. Minden felvételiző ugyanazt a feladatsort kapja meg, tehát a kis zseni
is, aki valamelyik elitiskolába szeretne bejutni, és a társa is, aki
reménykedik, hogy bejut az általa választott középfokú intézménybe. Olyan
tesztet kell összeállítani a készítőknek évről-évre a tanulók számára, amely
képes felállítani sorrendet a legrosszabbul és a legjobban teljesítőkből is, ami
ki tudja választani az elitiskolákba felvehető 10-20 gyereket is, és tud
különbséget tenni a jól teljesítő, az átlagosan teljesítő, a gyengén teljesítő
és a nagyon gyengén teljesítő tanulók között is. Ugyanez az oka annak is, hogy
a sok feladatra ennyi időt adnak. Ha a többségnek lenne ideje befejezni a
feladatokat, a teszt nem tudna jól szelektálni. Akkor mér jól az 50 pontos teszt, ha a diákok
teljesítményét ábrázolva egy grafikonon haranggörbe rajzolódik ki, aminek a
csúcsa a 25-ös érték körül van. Tehát akkor, ha a nagy többség 25 pont körül
szóródva teljesít, és nagyon kevesen vannak, akik a görbe két szélére kerülnek.
A diagramból nagyon jól kiolvasható, hogy az idei haranggörbe is kicsit balra
tolódott, vagyis kissé nehéz volt a diákoknak a feladatsor. Ezt igazolja az
országos átlag is, amely 22,66 pont. Az írásbeli felvételi nem egy iskolai dolgozat, itt a
20-25 pont átlag körüli teljesítményt jelent! Kedves szülők, a mi közös felelősségünk abban áll,
hogy gyermekeinket minél alaposabban felkészítsük erre a feladatra. Az iskola
7. és 8. évfolyamon is heti egy órában felvételi előkészítőt szervez, melyen
részt vehetnek a tanulók. Úgy gondolom ennek is köszönhető, hogy iskolánk
tanulóinak matematika felvételi teszt átlaga 24,41 pont. Ez szignifikánsan,
7,72%-kal magasabb, mint az országos átlag. A felvázoltak tükrében
megállapítható, hogy iskolánk tanulói ebben a tanévben is jól teljesítettek.
Így volt ez az előző évben is, akkor 9,08%-kal értünk el magasabb eredményt az
országos átlagnál. Akkor 25,00 pontot értünk el, az országos átlag 22,70 pont
volt 2021-ben. Kedves gyerekek, gratulálok nektek és felkészítő tanárotoknak a szép
eredményhez! Azt pedig nagyon sajnálom, hogy internetes felületen
van, aki megkérdőjelezi az iskolánkban folyó matematikaoktatás hatékonyságát,
szakmaiságát. Teszi ezt úgy, hogy se szakértelme, se objektív méréseken alapuló
tapasztalata, se erkölcsi alapja nincs ehhez. Természetesen, ha jogos, objektív
tényekkel alátámasztott lenne a bírálat, elfogadnám, de még a szubjektív
érzelmeknek sem felel meg, amelyek a bírálat alapjául szolgáltak, mert gondolom
gyermeke teljesítménye sarkallta a bíráló sorokat, a gyermek pedig hozta az
iskolai teljesítményét. Kollár Ferenc intézményvezető
|