Pályázati program
Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek
BGA-13-HA-01
Farmosi Általános Iskola
Az erdélyi magyarság történelme, jelen
helyzete
Projektnapló
Fakultatívan vállalt előkészítő tevékenység
2014. március 28-án az erdélyi körutazásra
készülő Farmosi Általános Iskola hetedik évfolyamos diákjai látogattak el
kerékpártúra keretében Tápiószelére és Tápiógyörgyére. A program célja a
Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt által 2013-ban kiírt,
2014-től az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Határtalanul
pályázat önkéntesen vállalt feladatpontjának megvalósítása volt. A délután
során, rövid megemlékezések keretében az iskolások felkeresték a három
település trianoni emlékműveit, illetve a határon túli magyarsággal kapcsolatos
emlékhelyeket. Farmoson és Tápiószelén a trianon emlékművek előtt,
Tápiógyörgyén a torockói kopjafánál készítették el felvételüket a lelkes
diákok.
001. Tápiószelén, a trianoni
emlékműnél
Kerékpártúra Tápiógyörgyére és Tápiószelére
Egy szép márciusi délután a hetedik osztályosok kerékpártúrát
szerveztek Farmosra, Tápiószelére és Tápiógyörgyére. Az indulás fél kettőkor
volt. Először Farmoson kerestük fel a trianon emlékművet, amely sajnos csak
félig van elkészülve. Itt megemlékeztünk 1920. június 4-re. A tanár úr
elmesélte nekünk, hogy ezen a helyen állt régen az országzászló, amely a
trianoni gyászt fejezte ki. Farmos után Tápiószelére mentünk, ahol egy nagy
szikla és egy kisebb kopjafa jelképezi Trianont. Itt is elkészítettük a
fényképünket, majd tovább mentünk Tápiógyörgyére. Ebben a faluban egy nagy
méretű kopjafa jelképezi Tápiógyörgye és Torockó barátságát. Torockó egy
erdélyi falu, ahová nemsokára mi is el fogunk látogatni a kirándulásunk során. A
túra végén egy focimeccs várt ránk, majd fagyizással zártuk a napot.
Mindannyian kellemesen elfáradtunk, de nem bántuk meg, mivel jól éreztük
magunkat a nap folyamán.
Blága Vivien 7. b. osztályos tanuló
002. Tápiógyörgyén, a
torockói kopjafánál
003. Farmoson, a félig kész trianon emlékműnél
004. A fakultatívan vállalt
előkészítő tevékenység bemutatása a Farmosi újságban is megjelent
(FAIR Farmosi Információk
Riportok, 2014. március-április)
Határtalanul előkészítő órák
Időpontja 2014. április 28, 29, 30.
Felkészítő tanár: Németh Csaba, az intézmény oktatója
A határtalanul előkészítő órák során a diákok megismerkedhettek az erdélyi magyarság történelmével, kultúrájával, jelen helyzetével. A foglalkozások célja a diákok érdeklődésének felkeltése a kirándulás tervezett témája iránt, önálló kutatómunkára való motiválás, emberi sorsok megismerése a határon túli magyarság életének bemutatása által. Az előkészítő órák alatt rendszerint sor került az interaktív tábla használatára, melynek segítségével a jelenlévők földrajzi, történelmi és etnikai térképek, valamint kisfilmek segítségével kerülhettek közelebb a kirándulás helyszínéhez. Az erdélyi magyar kultúra alapelemei közül tanulmányozhatták a székely és csángó népviselet darabjait, a székelykapuk fajtáit. Székely és moldvai csángó népdalok segítségével ismerkedhettek a magyar tájnyelvek sajátosságával. Megtanulhatták a Székely Himnuszt, Csángó Himnuszt. Megtekinthették az erdélyi magyarság történelmi szimbólumait, az erdélyi címert és a székely zászlót. A tematikusan összegyűjtött fényképek alapján képzeletben végigjárhatták a kirándulás állomáshelyeit. A diákok az órák során füzetbe vezették vázlatszerű feljegyzéseiket, melynek segítségével otthon is frissíthették addig szerzett ismereteiket.
005.
Előkészítő óra 2014. április 28-án a Farmosi Általános Iskolában
006.
Első előkészítő óra Kasza Laura 7. b. osztályos tanuló füzete alapján
007.
Második előkészítő óra Kovács Dominika 7. b. osztályos tanuló füzete alapján
008.
Harmadik előkészítő óra Solti Luca 7. b. osztályos tanuló füzete alapján
Tanulmányi kirándulás 2014. május 1-6.
1. Nap: Királyhágó, Farnas, Torockó
009.
Csoportkép a Királyhágón
Végre elérkezett az általunk régóta várt nap. Május 1-én, hajnali kettő
órakor elindultunk Erdélybe. A buszon nagyon fáradtak voltunk, mivel nem
vagyunk hozzá szokva az ilyen korán keléshez. A határ előtt egy benzinkúton
álltunk meg, majd következett az útlevél ellenőrzés. A tanár úr figyelmeztetett
mindenkit, hogy inteligensen viselkedjen, ne sértse meg udvariatlanságával az
ellenőröket. Miután nem történt semmi baj, átléptük a határt. Nagyváradon még
mindenki nézelődött a busz ablakából, aztán a fáradtságtól az ülésbe
süllyedtünk. Hirtelen álomból felriadva érkeztünk a királyhágóhoz. Itt ki
szálltunk és a parkoló korlátjához sétáltunk. Ekkor jöttünk rá elsőként, hogy
milyen szép tájon járunk. Mindenkinek nagyon tetszette a látvány, ami elénk
tárult. A helyszínen megemlékeztünk a Királyhágó történelmére. Megtudhattuk,
hogy itt van a történelmi Erdély kapuja. Eddig csak a Partiumban jártunk. A
hegyeket elnézve, tényleg igaza lehetett azoknak, aki Erdélyt az erdős
hegyekről nevezték el. Csodálatos domboldalak, magas hegycsúcsok, lombhullató
és fenyőerdők, korán reggel már legelész bárányok keltették fel az
érdeklődésünket.
Blága Vivien 7. b. osztályos tanuló
010.
Csoportkép a farnasi református templomban Bálint Ferenc tiszteletessel
11. Farnas egy egészen kicsi falu, mindössze
három utcából áll. Van egy idősek otthona, ahol Bálint Ferenc tiszteletes látja
el a bentlakókat lelki gondozással. A tiszteletestől sok érdekes dolgot
megtudtunk a településről. Mindössze 1-2 református gyerek van és 25-30
református felnőtt lakik a faluban. Elsétáltunk vele a templomhoz és a haranglábhoz.
A templomban megcsodálhattuk a gyönyörű kalotaszegi szőtteseket. Majd a tanár
úr elmesélte azt, hogyan került hetven évvel ezelőtt kapcsolatba egymással
Farmos és a Farnas. A történet végén átadtuk a pap bácsinak a farmosiak
ajándékát, melyek között volt Farmos faragott címere is. Ő megígérte nekünk,
hogy a címert ki fogják tenni a templom falára és soha nem fogják elfelejteni,
hogy itt jártunk. A templomban készítettünk egy csoportképet, majd néhányan
felmászhattunk a fa haranglábra is. Itt láthattuk, hogy milyen régi harangja
van a falunak. Az ismerkedés végén a pap bácsi behívta a csoportunkat a
parókiára, ahol süteménnyel és üdítővel kínált bennünket.
Tilly Nikolett 7. a osztályos tanuló
012.
Ismerkedés Torockó főterével, Tápiógyörgye és Torockó testvértelepülések
barátságának
huszadik évfordulójára állított emléksziklánál
013.
Csoportkép a torockói néprajzi múzeum bejáratánál
014.
A Sebes Pálról elnevezett torockói magyar tannyelvű iskolában hallgattunk
előadást
015.
Útban a Székelykőre
016.
A legbátrabbak a Székelykő 1129 méter magas csúcsára is feljutottak
Az indulás után a buszon sem unatkoztunk, mivel nem győztünk betelni a
mellettünk elsuhanó táj szépségeivel. Az ablakból még a Tordai-hasadékot is
láthattuk. Majd megérkeztünk Torockóra. Egy rövid pihenő után elindultunk a
falu központjában lévő emlékműhöz, amit Tápiógyörgye adományozott
2010-ben.Átsétáltunk a szemben lévő általános iskolába, ahol tanár úr elmondta,
hogy több településről jönnek be a gyerekek, csak így bírják működtetni az
iskolát. Innen elmentünk a múzeumba, ahol megismerkedtünk a torockói
népviselettel és megtudhattuk, hogy régen, milyen nehéz volt a bányászok élete.
Ezután megmásztuk a Székelykövet, ami nem volt könnyű feladat. Nagyon jó és nehéz
élmény volt. A hegy tetején van egy piros-fehér.zöldre festett betondarab, ami
nagyon megnyerte a tetszésünket. Rögtön készítettünk is egy fényképet. A
kilátás csodálatos volt. Igazából leírhatatlan, amit ott láttunk, azt élőben
kell látni. Lefelé már nagyon fáradtak voltunk. Este nagyon szép emlékekkel
aludtunk el.
Szamosvölgyi Vanessa 7. a osztályos tanuló
2. Nap: Segesvár, Fehéregyháza,
Székelyudvarhely
017.
Csoportkép Segesvár történelmi óvárosában
Egy Torockón eltöltött éjszaka után kipihenten ébredtünk a finom
reggelire. Korán megreggeliztünk, és összepakoltuk a csomagjainkat. Aznap az
első megállónk Segesvár volt. Itt felmentünk a régen szászok által lakott
óvárosba, ahol gyönyörű épületekkel, templomokkal találkozhattunk. Először egy
őrtorony tövében mesélt nekünk tanár úr a város szomorú történetéről, arról,
hogy az itt élő szászoknak el kellett költözniük Németországba különböző okok
miatt. Elmenekültek, kik csak tehették, az egykor gazdag város lakatlanná vált,
más nemzetiségű emberek költöztek oda. A régi szász házak helyett néhány helyre
panelházakat építettek. Majd felmentünk azon a lépcsőn, amelyen a régi szász
gyerekek is minden nap felmentek az iskolájukba. Itt megnéztük az iskolát, a
templomot, és megemlékeztünk a temetőben az ott eltemetett szász emberekről.
Megtekintettük a német sírfeliratokat is.
Török Tamás 7. a osztályos tanuló
018. Fehéregyházán, az 1849.
július 31-i csatában elhunyt honvédkatonák tömegsírjánál emlékeztünk Petőfi
Sándorra is
A segesvári városnézés után lementünk a buszhoz és már el is
indultunk Fehéregyházára, ahol a Petőfi emlékmúzeumot tekintettük meg, mivel
itt hunyt el hatalmas magyar költőnk Petőfi Sándor, s itt helyezték tömegsírba.
A múzeumban Petőfi életéről, utolsó harcáról, haláláról olvashattunk és
hallhattunk. Megtekintettük az udvarban álló hatalmas Turul madaras emlékművet,
amelyet meg is koszorúztunk. Ez mellett a Petőfi szobrot is megtekintettük.
Majd zárásként elénekeltük a magyar himnuszt.
Kasza Laura 7. b osztályos tanuló
019. A tömegsír
megkoszorúzása Fehéregyházán
020. Székelyudvarhelyen, a
Vasszékely szobránál az Erdélyi Magyar Ifjak helyi
alapszervezetének tagjaival közös képen
021. Székelyudvarhelyen, a
Millenniumi emlékműnél került sor az Erdélyi
Magyar Ifjak helyi
alapszervezete tagjainak megajándékozására
022. Székelyudvarhelyen, az
Emlékezés Parkjában Csaba királyfi szobrának megkoszorúzása alkalmából
Fehéregyháza után elindultunk Székelyudvarhelyre, hogy találkozhassunk
az Erdélyi Magyar Ifjak szervezetével. Ők egy első világháborús emlékműnél
fogadtak minket és itt mesélték el, hogy milyen fontos feladatokat látnak el. A
magyar gyerekek számára adományokat, ajándékokat gyűjtenek és ezzel lepik meg
őket. Ezen kívül felolvasó esteket tartanak, rendezvényeket szerveznek és
hagyományt, kultúrát őriznek. Ők körbe vezettek minket a városban, ami 96 %-ban
magyarlakta. A séta közben megálltunk, egy szoborparkban is, ahol
megkoszorúztuk Csaba királyfi szobrát és elénekeltük a Székely Himnuszt. Itt
található Wass –Albert, a székely vándor szobra is. Összesen tizenhárom szobor
található is, amelyeket nágy szobrászművész készített. Innen a millenniumi
emlékműhöz sétáltunk, ahol két oroszlán és a jellegzetes Turul madár szobra
díszítette az emlékművet. Itt megajándékoztuk az emiseket. Innen már
Székelyszentlélekre utaztunk. Itt rendkívüli fogadtatásban volt részünk, hiszen
tangó harmonikával és énekkel vártak bennünket. Jolika tanárnő nagyon finom
milánói makarónit főzött nekünk a segítőivel este Annuska néninél aludtunk, s
tőle hallottunk további erdélyi történeteket is.
Kasza Laura 7. b osztályos tanuló
3. Nap Madéfalva, Csíksomlyó, Fügés-tető
023. Madéfalván, az 1764-es
székely veszedelem emlékművénél
A harmadik nap gyönyörű tájakon buszozunk, előbb átkeltünk a Hargitán,
ahol sok szép fenyőfát láttunk, majd leereszkedtünk a Csíki medencébe. Az első
állomás Madéfalva volt, ahol megálltunk és megemlékeztünk a székely veszedelem
áldozataira, akik több százan voltak a történészek szerint. Ez az esemény 1764.
januárjában történt Mária Terézia uralkodása alatt. Megkoszorúztuk az emlékművet és elénekeltük a
Székely Himnuszt.
Kolonics Kristóf 7. b osztályos tanuló
024. Az emlékmű
megkoszorúzása
025. Csíksomlyón, a
kegytemplom bejáratánál
026. Csíksomlyón, Domokos Pál
Péter szobránál
027. Csíksomlyón, a pünkösdi
búcsú helyszínén található hármas halom színpadnál
A következő helyszín Csíksomlyó volt, ahol bementünk a kegytemplomba és
megnéztük a Szűzanya szobrot. Azt mondják varázsereje van. Itt mindenki sorban
állt és megérintette a szobrot. A csíksomylói búcsúban eljönnek a Földön élő
magyarok mindenhonnan és ünnepelnek. A kegytemplomban tartanak egy szentmisét,
mielőtt felzarándokolnak a hívek a nyeregbe. Utána felmásztunk a Kissomlyó
hegyre a Nyeregből, ahová a csíksomylói búcsún minden faluból elzarándokolnak..
Odafönt megcsodáltuk a tájat, majd leérve megálltunk egy borvízforrásnál, ahol
mindenki kedvére megtölthette üvegét a nedűvel.
Lázár Alexandra 7. a osztályos tanuló
028. Néha áztunk az esőben,
de nem bántuk
029. Csoportkép a
Fügés-tetőn, a Gyimesi-völgy bejáratánál
A Fügés-tető a Gyimes-völgy bejárata. Mennyei kilátás volt. Sok szép
fenyőfa képe tárult elénk. Tanár úr sok történetet mesélt. Fényképet
készítettünk és tovább haladtunk szállásunk helyszínére, Gyimesbükkre.
Lenyűgöző látvány fogadott minket Gyimesbükkön, Deáky András panziójában. Mivel
nem voltunk túl csendesek, ezért egy kicsit túráztunk a vacsora előtt a
gyimesbükki hegyek alján. Megnéztük a szálláshely melletti folyót, amelyen
kacsázni is lehetett kavicsokkal. Majd egyszer csak megszólalt egy kis harang,
amikor tudtuk, hogy kész a finom slambuc, melyet vacsorára készített tanárnőnk.
Majd mindenki elment saját szobájába. Mivel én egy kicsit megfáztam, ezért
végigköhögtem az éjszakát. Nagyon szép kis szobánk volt a panzióban, a
legizgalmasabb pedig az volt, hogy a lányok közül csak nekünk volt saját
erkélyünk. Másnap reggel futással indítottuk a napot, osztályfőnökünkkel
kifutottunk a régi Magyarország és Moldva határáig. Egyik lábunk a régi
Magyarországon, a másik lábink Moldvánál volt.
Kovács Dominika 7. b osztályos tanuló
4. Nap: Gyimesbükk,
Gyimesfelsőlok, Hidegség pataka
030. Csoportkép Gyimesbükkön,
az ezeréves magyar határ mellett felállított öreg gőzmozdony előtt
031. Gyimesbükkön, a
kontumáci templomnál
032. Világháborús emlékhely
megtekintése Gyimesbükkön
033. Az időjárás nem mindig
volt kegyes a kirándulókhoz
034. Gyimesbükkön, a
legkeletibb magyar vasúti őrház megkoszorúzása
Gyimesbükkön reggel finom forró tea és lángos várt minket, majd
összegyűltünk reggeli után és meghallgattuk Deáky András gyönyörű beszédét.
Azt, hogy mit tettek a faluban a magyarság megmaradásáért és a régi emlékek
megőrzése érdekében. Deáky András sok-sok év alatt tudta elérni, hogy legyenek
Gyimesbükkön az iskolában magyar osztályok. Elmesélte, hogy milyen épületeket
újítottak fel és mit érdemes megnéznünk. Elsőnek a kopjafákhoz vezetett utunk,
amelyet Deáky András készíttetett egy fafaragó művésszel, majd egy kis
katolikus templomot néztünk meg. Első és második világháborús magyar áldozatok
emlékhelyét vettük szemügyre, majd a felújított vasúti őrházat. Az előtte
található köveket, melyet a Tatros folyóból mentettek meg, régen tankcsapdaként
szolgáltak. Ezután megnéztük a Rákóczi-vár romjait, felsétálva sok-sok lépcsőn.
Meghallgattuk tanár úr történeteit, hogy azon a helyen mi is zajlott. A határ
mentén található hegyre is felmásztunk volna, de az eső miatt nem
kockáztattunk. Egy picit megázva visszatértünk a szállásra. Ebéd után a
Györgyice család mutatott néptánclépéseket nekünk és az ott lévő más
vendégeknek, amibe mi is becsatlakozhattunk.
Kovács Dominika 7. b osztályos tanuló
035. Gyimesfelsőlokon, az
Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnázium udvarán Berszán Lajos
iskolaalapító plébánossal
Következő állomás az Árpád-házi Szent Erzsébet gimnázium volt. Az
iskolához érve mindenki elcsendesült, mivel misét tartottak az iskola belső
terében. A mise végén beszélgettünk Berszán Lajos plébánossal, volt
iskolaigazgatóval, aki körbevezetett bennünket és megmutatta a közelmúlt
iskolaéveinek fényképeit. Elmondta, hogy
az ottani diákok lóháton ballagnak. Az atya nagyon kedves volt velünk.
Solti Luca 7. b osztályos tanuló
036. Háttérben a gimnázium
kollégiumának épülete látható
037. A Györgyice-család
néptáncbemutatója Hidegségpatakán
038. Sokat táncoltunk és mulattunk a
Györgyice-családnak köszönhetően
Megérkeztünk a Györgyice-családhoz, ahol nagy szeretettel fogadtak
bennünket süteménnyel és meggyes pálinkával. Ezután bemutatkoztak, majd
megismerhettük hangszereiket, ruháikat és nagy táncház kezdődött, amibe
természetesen bárki becsatlakozhatott. Ezután mindenféle finomsággal kínáltak
minket, így meg is vacsoráztunk. Visszamentünk a szállásra és aki éhes volt még
ehetett egy kicsit. Éjszaka egyszer fél órára elment az áram és mi kicsit
féltünk.
Kovács Dominika 7. b osztályos tanuló
5. Nap: Szejkefürdő, Farkaslaka, Etéd
039. Csoportkép Szejkefürdőn,
az Orbán Balázs sírjához vezető székelykapuk egyike előtt
040. Orbán Balázs sírjánál,
aki a legnagyobb székely volt
041. Csoportkép Farkaslakán,
Tamási Áron erdélyi író emlékműve előtt
Amikor megérkeztünk Farkaslakára, elsőként
Tamási Áron sírjához mentünk, ahol megemlékeztünk az erdélyi íróra. Nem tudom,
de talán ezen az emlékművön volt eddig a legtöbb szalag. Miután a tanár úr
elmesélte Tamási Áron életét, mi is rákötöttünk egy nemzeti színű szalagot a
sírra, majd elénekeltük a székely Himnuszt. Ez után át mentünk az út másik
oldalán található vására, ajándékot venni az otthoniaknak. Mindenki vett a szüleinek ajándékot sok
szeretettel.
042. Tisztelgés Farkaslakán,
Tamás Áron erdélyi író sírja előtt
043. Etéd határában, a
szénégető telepek egyikén, ahol még ma is az ősi módszerekkel készítik a
faszenet
044.
Az etédi szénégetőknél
6. Nap: Körispatak, Bözödújfalu, Dicsőszentmárton
045. Csoportkép Körispatakon,
a Szalmakalap Múzeum udvarán
Körispatakon először a Szalmakalap Múzeumba mentünk, de nem csak ezt
mutatták meg. Az a bácsi, aki megnyitotta nagyon kedves volt és elmondta székelykapuk
fajtáit és részeit. Megmutatta a kőmúzeumot, amiben rengeteg kő van , aminek érdekes
alakja van. Másodjára megnéztük a táblákat, amikre rá voltak írva azoknak a
községeknek a nevei, akik ott jártak. Majd megmutatták, hogyan kell gyűrűt
készíteni szalmából. Bementünk a Szalmakalap Múzeumba, ahol rengeteg kalap volt
minden méretben és formában. Elmondták a kalapok jelentőségét és „feladatát”.
Azt is elmondták, hogy a kalapnak vannak látható és láthatatlan jelei. Látható
jel például, hogy a kalap mintáját melyik oldalra teszik. A kalap karimájának
nagysága ahhoz tartozott, hogy az úrnak hány hold földje van. A férfiaknak jó udvarolni is, hűsíteni magukat
és almát szedni is jó. Ott Körispatakon, ha férjhez ment egy leány készíteni
kellett neki egy kalapot, amit csak ő csinált, ő szedte a szalmát és ő fonta,
és ő varrta, és ő díszítette. Állítólag van olyan falu a környéken, ahol még
mai napig őrzik ezt a hagyományt. Körispatakon készítették el a világ
legnagyobb szalmakalapját. Azért készítették el, mert a román állam megkérte
őket rá, és ők el is készítették, két feltétellel: az egyik az volt, hogy
elmondják, kik és hol készítették. A másik az volt, hogy nem hagyják ott a
fővárosban, hanem hazaviszik Körispatakra. Ez így is lett, az a nagy kalap a
mai napig ott van a Szalmakalap Múzeumban és elfoglal egy szobát. Abban a
szobában, ahol az a nagy kalap van, ott van bent a kalapoknak a prés, vagyis
az, ahol a kalapokat formálják meg. Régen, amikor még nem volt ilyen gép, akkor
a kalapokat rávasalták egy formára, külön a tetejét, külön a karimáját. Ott
náluk nem mindig a legnagyobb fiú örökölte a birtokot, hanem a legkisebb, azért
mert a nagyobb fiúkat mindig kitaníttatták és a legkisebbnek adták a birtokot,
mert őt nem bírták kitanítatni. Mikor a fiúnak átadták a birtokot, azt mondták
neki: Fiam, tisztelettel nyisd ki ezt a kaput, mert mi itt leszünk és
figyelünk, mit csinálsz a vagyonnal, amit rád hagytunk. Azért mondták ezt, mert ők úgy tartották,
hogy a lelkük a székelykapuban marad és a galambdúcon keresztül mindent látnak
és hallanak. A gyerek persze vigyázott a birtokra, mert ő is azt hitte, hogy
figyelik és segítik őt. Miután vége lett, elmentünk egy kúthoz, amihez nem kell
vödör, hogy víz jöjjön belőle. Úgy
működött, hogy egy láncon gumigyűrűk voltak adott távolságra és azok hozták föl
a vizet a csőig, amiből kifolyt. Azután elmentünk a malomhoz, ahol megmutatták,
hogyan készülnek a különböző fajta lisztek. Mind a három fajta liszthez különböző
fajta gép kell., ami vagy finomabbra vagy durvábbra őrli a lisztet. Még a malom
liftjét is kipróbálhattuk, amin a zsákokat húzzák fel. Mikor ennek is vége
lett, elmentünk vacsorázni, majd a táborhelyen énekeltünk késő estig. Ez volt a
legjobb nap.
046. Együtt a Szalmakalap Múzeum bejáratánál a
házigazdával, ifj. Szőcs Lajossal
047. A múzeum belsejében a szalmakalap kiállítást is
megtekinthettük, ahol számos település egyedi sajátossággal bíró kalapját
bemutatták nekünk
048. Csoportkép a
bözödújfalusi víztározó mellett található emlékfalnál
Reggel felkeltünk, megreggeliztünk, felszálltunk a buszra és elindultunk
Bözödújfalura. Megnéztük az emlékfalat,
ami a víz alatti Bözödújfalu darabjaiból épült. Ugyanis, amikor a kommunista
diktatúra volt, akkor Ceauescu kommunista diktátornak az volt a terve, hogy
Erdélyben az összes magyar falut elárassza. Ugyanis magyar gyűlölő volt.
Ceauescut kivégezték, így csak Bözödújfalut tudta elárasztani. Nagyon rossz
volt látni, hogy a házakat víz borította. Viszont egy dolog volt, ami megmaradt
a vízben valamennyire szép állapotban, ez nem más volt, mint a templomtorony. Mindenki fotózta a tornyot a buszból.
Németh Tímea 7. a osztályos tanuló
049. Szomorú történetet
hallgattunk Bözödújfalu sorsáról
050. Csoportkép
Dicsőszentmártonban a római katolikus templom bejárata előtt
051. Együtt a dicsőszentmártoni magyar közösségi ház
dísztermében
Bözödújfalu után Dicsőszentmártonba mentünk. Ott találkoztunk a magyar ház gondozójával, Rencz Andrással. A
magyarok háza gyönyörű hely. Ott könyveket ajándékoztunk, képet Kós Károlyról
és még sok minden mást. A magyarok házában sok kép volt az erdélyi magyar
írókról és a magyar történelemről. Utána átmentünk a katolikus templomba is.
Megismerkedtünk a plébános úrral. Beszélgettünk vele és fényképet készítettünk
a templommal együtt. Ezután elköszöntünk és elindultunk a buszra. Majd megálltunk Körösfőn vásárolni, ahol sok
szép dolog volt megvásárolható. Az út teli volt mindkettő oldalt árusokkal.
Németh Tímea 7. a osztályos tanuló
A
kirándulás tapasztalatainak összegzése
Én a 4. napot írtam le, amely szerintem nagyon jó és élményekben gazdag
volt, de ugyanígy az egész hat nap, amit Erdélyben töltöttünk csodás volt. Én
első alkalommal voltam Erdélyben, de úgy gondolom, biztosan nem utoljára,
szeretnék máskor is a másik otthonunkba” Erdélybe látogatni. Evvel pedig
szerintem nem csak én vagyok így. Köszönöm a „Határtalanul” pályázat
szervezőinek és tanáraimnak, hogy ez az út sikeresen végbe ment. Nagyon sok
mindent láthattunk, új dolgokat hallhattunk, tapasztalhattunk, aminek pedig még
jobban örültem, hogy jó és érdekes dolgokat próbálhattunk ki. Ahogyan a mondás
tartja, Magyarország szíve nem Magyarországon, hanem Erdélyben van és ez így
igaz, most ebben a hat napban mi is megtapasztalhattuk. Amiket azok az emberek
csinálnak, hogy ne olvadjanak be, kitartsanak magyarságuk mellett, elképesztő.
Mit meg nem tesznek, el sem hinné az ember, oda el kell menni és meg kell
nézni, különben hihetetlen. Hiszen olyan dolgokon mentek át Trianon óta, mióta
lecsatolták Magyarországtól Erdélyt, hogy azért kell a lelket tartani bennük és
oda kimenni hozzájuk, hogy folytassák, ne hagyják abba, mivel csodás dolgokra
képesek az ottani emberek. Minden viszontagság ellenére is ők még mindig erősek
és bátrak, ami egymagában egy megható dolog.
Kovács Dominika 7. b osztályos tanuló
052. Kovács Dominika
fogalmazásának eredeti részlete
Határtalanul értékelő óra
2014. május 20.
053.
Fényképvetítés a kirándulás élményeiről
054.
Az értékelő óra hallgatósága
Bemutató előadás
2014. május 21-én filmvetítést tartottunk a Farmosi Általános Iskola diákjainak (6. évfolyam) az erdélyi kirándulásról. A 45 perc hosszúságú film az erdélyi kirándulás legszebb pillanatait foglalta össze zenés feldolgozásban. A felvétel megtekinthető a You Tube oldalon „Határtalanul 2014 Farmos” címen.
055. Így kezdődik a bemutatófilm a vetítővásznon
056. Az előadás nézőserege
Fakultatívan vállalt témanap
2014. május 22-én, a fakultatívan vállalt témanap alkalmából akadályversenyt rendeztünk a Farmosi Általános Iskola minden tanulójának. A megmérettetés a település határában és a sportpályán zajlott. Az induló csapatoknak menetlevelet és kitűzőt kellett készíteni, amelyek az erdélyi témakörhöz illeszkedtek. Az állomásokon a mozgásos programok mellett az erdélyi magyarság kultúrájával és történelmével kapcsolatos feladatokat kellett elvégezni.
057. Eligazítás az állomások egyikén
058. A feladat: Csaba
királyfi mondájának mozaikszerű összeillesztése
059. Útban az újabb állomáshely felé
060. Feladat: tájékozódás az
erdélyi térképen
061. Feladat: a történelmi
Magyarország térképének összerakása
062. A tanárok is kitettek
magukért. Büszkén viselték a székely szimbólumokat.
063. Az 5. a osztály
menetlevele
064. Az 5. b osztály
menetlevele
065. A 8.b osztály
menetlevele
066. Az erdélyi témanap
oklevele
Médiamegjelenés
Napilap megjelenés: Szabadság című napilap, Bonifácz ifjúsági rovat, 2014. május 17. A Szabadság erdélyi közéleti napilap, öt közép-erdélyi megyében (Kolozs, Szilágy, Fehér, Beszterce-Naszód, Szeben) jelenik meg.
Farmosi diákok Erdélyben
Szabadság,
2014. május 17.
A Farmosi Általános Iskola 33 fős diákcsoportja kísérőtanáraival 2014. május 1-6. között erdélyi körutazáson vett részt. A kirándulás az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott „Határtalanul” pályázat keretében valósult meg. A program célja az erdélyi magyarság történelmének, kultúrájának, mindennapi megmaradási törekvéseinek megismertetése volt az anyaországi diáksággal. A résztvevők számos történelmi emlékhelyet felkerestek, így Fehéregyházán Petőfi Sándor feltételezett sírhelye, Madéfalván az 1764-es székely veszedelem emlékműve, a bözödújfalusi víztározónál az elárasztott falu, Csíksomlyón a kegytemplom és a pünkösdi búcsú helyszíne, Gyimesbükkön az ezer éves magyar határ emléke előtt tisztelegtek. A magyar népi kultúra elemeivel előbb Gyimesfelsőlokon ismerkedhettek meg, ahol a Györgyice családnak köszönhetően népzenei és táncbemutatón vehettek részt, majd Körispatakon a szalmafonás tudományát gyakorolhatták. Mellette az erdélyi magyar oktatási és kulturális intézmények, civil szerveződések működésébe is bepillantást nyerhettek. Gyimesfelsőlokon az Árpádházi Szent Erzsébet Gimnáziumban, Torockón a Sebes Pál magyar tannyelvű általános iskolában, Dicsőszentmártonban a magyar közösségi házban és könyvtárban tettek látogatást. Székelyudvarhelyen az Erdélyi Magyar Ifjak helyi alapszervezetének tagjai fogadták őket.
A kirándulók talán legnagyobb tette a farnasi látogatás volt, ahol ők maguk is történelmet írtak. Egy hetven évvel ezelőtti esemény elveszett szálai alapján keresték fel az apró kalotaszegi települést, ahol Bálint Ferenc református tiszteletes fogadta őket a helyi templomban. A falu a második világháború éveiben Magyarországhoz tartozott, amikor Farmos község elöljárói úgy döntöttek, hogy egy erdélyi kisdiák tanulmányait fogják támogatni pénzbeli adományukkal. Az akkori választás történelmi okokra volt visszavezethető, mivel évszázadokkal ezelőtt Farmos és Farnas is rendszerint „Farnos”-ként szerepelt az okiratokban. A névazonosságnak köszönhetően született a választás 1944-ben, melynek hetvenedik évfordulójára emlékezett a házigazda és a vendégek csoportja a történelmi helyszínen. A kis templomot 2014-től Farmos község címere díszíti, melyet Nyitrai István fafaragó készített önkéntes felajánlásból.
Németh Csaba
Hetilap megjelenés: Heti Válasz, Kultúra rovat, 2014. május. 29. csütörtök. Magyarországi közéleti hetilap.
Hetven éves jubileum Farnason
Heti Válasz.
2014.05.28.
A kirándulás az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott
„Határtalanul" pályázat keretében valósult meg. A program célja az erdélyi
magyarság történelmének, kultúrájának, mindennapi megmaradási törekvéseinek
megismertetése volt az anyaországi diáksággal. A résztvevők felkeresték Fehéregyházán
Petőfi Sándor feltételezett sírhelyét, Madéfalván az 1764-es székely veszedelem
emlékművét, a bözödújfalusi víztározónál az elárasztott falut, Csíksomlyón a
kegytemplom és a pünkösdi búcsú helyszínét, Gyimesbükkön pedig az ezer éves
magyar határ emléke előtt tisztelegtek.
067.
Farnason a református templomban
A kirándulók felkeresték Farnast is, az apró kalotaszegi települést,
ahol Bálint Ferenc református tiszteletes fogadta őket a helyi templomban. A
falu a második világháború éveiben Magyarországhoz tartozott, amikor Farmos
község elöljárói úgy döntöttek, hogy egy erdélyi kisdiák tanulmányait fogják
támogatni pénzbeli adományukkal. Az akkori választás történelmi okokra volt
visszavezethető, mivel évszázadokkal ezelőtt Farmos és Farnas is rendszerint
„Farnos"-ként szerepelt az okiratokban. A névazonosságnak köszönhetően
született a választás 1944-ben, melynek hetvenedik évfordulójára emlékezett a
házigazda és a vendégek csoportja a történelmi helyszínen. A kis templomot
2014-től Farmos község címere díszíti, melyet Nyitrai István fafaragó készített
önkéntes felajánlásból.
Németh Csaba
TV felvétel: Farmos TV, 2014. május 18. vasárnap. A Farmos Tv Farmos Község Önkormányzata fenntartásában működő televízió.
068. Igazolás a Farmos Tv műsoráról
Rádió felvétel: Trió Rádió, 2014. május 25. A rádió napi 24 órában sugározza adását Jászberényből, az FM 97,7-es frekvencián. Lefedettsége: Jász-Nagykun Szolnok megye, Heves megye, Pest megye.
Jelenléti
ívek